Daily Archives: Σεπτέμβριος 9, 2017

FEST Άμεσης δημοκρατίας 2017, 3η μέρα: Ελεύθερα κοινωνικά εγχειρήματα μακριά από αγορά και κράτος, δυναμική στο σχέδιο ανατροπής του καπιταλισμού, προς μια κοινωνία αυτόνομων κοινοτήτων. Κομμουναλισμός, δημοκρατικός συνομοσπονδισμός, κατάσταση μη-κράτους.

Με την εκδήλωση «Κοινοτισμός και κοινότητες στο σύγχρονο επαναστατικό πρόταγμα», έκλεισε το τριήμερο 8ο Φεστιβάλ Άμεσης Δημοκρατίας, που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο τριήμερο στους χώρους του ΑΠΘ. Ομιλητές της χθεσινής συζήτησης ήταν:

-Γρηγόρης Τσιλιμαντός (Φεστιβάλ Άμεσης Δημοκρατίας).

-Daniel Chodorkoff (Συνιδρυτής του Ινστιτούτου Κοινωνικής Οικολογίας, Μάρσφιλντ, Βερμόντ ΗΠΑ): Δημοκρατικός συνομοσπονδισμός, η κληρονομιά του Murray Bookchin,

-Havin Guneser (Υπερασπίστρια των δικαιωμάτων των γυναικών και των δικαιωμάτων των Κούρδων, Αμβούργο): Από τον κοινοτισμό στον δημοκρατικό συνομοσπονδισμό: έννοιες και εφαρμογές.

Οι τοποθετήσεις και η συζήτηση επικεντρώθηκαν: στα απελευθερωτικά εγχειρήματα μακριά από αγορά και κράτος, σύμφωνα με τις κοινωνικές ανάγκες, δυναμική στο σχέδιο ανατροπής του καπιταλισμού. Σε μια κοινωνία των μικρών αυτόνομων κοινοτήτων, ως πεδία κοινωνικής συγκρότησης, ρήγμα μέσα στην κρίση. Στους αγώνες στη Ροζάβα, τον δημοκρατικό συνομοσπονδισμό, την  κοινωνική οικολογία, τον κομμουναλισμό,  την κατάσταση μη-κράτους. Αλλά και στα νέα παραδείγματα μέσα σε πόλεις  των ΗΠΑ με συνελεύσεις, άμεση δημοκρατία και κοινότητες.

Αναλυτικά οι ομιλητές είπαν:

Γρηγόρης Τσιλιμαντός (Φεστιβάλ Άμεσης Δημοκρατίας): Απελευθερωτικά εγχειρήματα μακριά από αγορά και κράτος, σύμφωνα με τις κοινωνικές ανάγκες, δυναμική στο σχέδιο ανατροπής του καπιταλισμού. Για μια κοινωνία των μικρών αυτόνομων κοινοτήτων, ως πεδία κοινωνικής συγκρότησης, ρήγμα μέσα στην κρίση.

Ο ομιλητής άρχισε αμέσως με το ερώτημα τι μπορεί να σημαίνει σήμερα κοινοτισμός και κοινότητες, ποια σημασία έχουν στο σημερινό επαναστατικό  πρόταγμα και πως εντάσσονται σε ένα ανάλογο πολιτικό σχεδιασμό. Η ιδέα του κοινοτισμού είναι πολύ παλιά, όπως και οι  πόλεις. Είναι όμως και πολύ σύγχρονες: η κομμούνα του Παρισιού, τα Σοβιέτ στη Ρωσία, οι κολεκτίβες στην Ισπανία, αλλά και οι Ζαπατίστικες κοινότητες, μαζί με αυτές στη Ροζάβα, σημάδεψαν και σημαδεύουν την καρδιά του επαναστατικού κινήματος. Η αξία αυτών των εξεγέρσεων εστιάζεται στα δομικά χαρακτηριστικά των κοινοτήτων που χτίστηκαν πάνω στα ερείπια του κόσμου της κυριαρχίας. Οι συνελεύσεις, οι αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες, η αναγέννηση των δικαιωμάτων, η αυτομόρφωση και η αυτοοργάνωση της κοινωνικής αναπαραγωγής, χαράζουν το εξεγερτικό αποτύπωμα μπροστά στο οποίο οι κάνες των όπλων δεν είχαν πέρα από το να υπακούσουν.

Πως θα μπορούσαμε να ορίσουμε τις κοινότητες στον δικό μας κόσμο, όπου δεν είμαστε σε κατάσταση ένοπλης πολιορκίας ή δεν βρισκόμαστε κυνηγημένοι στα βουνά της Ροζάβα; Αλλά βιώνουμε την  καταστροφή του πολίτη και των πόλεων, κυνηγημένοι από τον εφιάλτη της ιδιώτευσης, με μόνη εξαίρεση τις κοινωνικές εκρήξεις που τις ακολουθεί πάντα η κατάθλιψη της απογοήτευσης. Οι κοινότητες σήμερα δεν ορίζονται από το έδαφος, από την καταγωγή, από την γεωγραφία, όπως τις γνωρίσαμε παραδοσιακά. Σήμερα οι κοινότητες δεν ορίζονται από το χώρο, αλλά από τα πεδία της κοινωνικής συγκρότησης. Κι αυτή μπορεί να συντελείται στα δικαιώματα, στα έμφυλα χαρακτηριστικά, στα κοινά αγαθά, στα ψηφιακά μέσα, στα εγχειρήματα της οικονομίας πέρα από την αγορά και το κράτος, στις πολιτικές ιδέες. Ένα άτομο σήμερα μπορεί να ανήκει σε πολλές ταυτότητες.

Τη θέση και στάση μας στα εγχειρήματα θα καθορίσει η πολιτική τους στόχευση και οι σχέσεις  που  προκύπτουν από αυτήν ως εμπράγματο αποτύπωμα απέναντι στην επίσημη οικονομία. Διακρίνουμε δυο βασικούς δρόμους: ο ένας που δομείται ως συμπλήρωμα των μεγάλων κενών στο κυρίαρχο σύστημα παραγωγής και λειτουργεί αποσυμπιεστικά στις μεγάλες οξύνσεις. Ή παραμένουν στο περιθώριο και δεν απειλούν ή αφομοιώνονται και γίνονται ΜΚΟ. Ο άλλος δρόμος δομείται στην κατεύθυνση απεμπλοκής από την αγορά και το κράτος. Η πολιτική στόχευση και το πρόταγμα αποτελούν το μέτρο αξιολόγησης των εγχειρημάτων της κοινωνικής οικονομίας. Κι αυτό είναι το  διακύβευμα της απειλής του ρήγματος που έχει προκληθεί μέσα στην κρίση.

Στη συνέχεια ο  εισηγητής αναφέρθηκε στους κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτά τα εγχειρήματα και αφορούν στην επιβίωσή τους, η οποία με τη σειρά της συναρτάται από  τον εγκλεισμό και την εσωτερική κατάρρευση, αλλά και την καταστολή. Καθοριστικός παράγοντας είναι κατά πόσον καλύπτουν τις συλλογικές κοινωνικές ανάγκες, καθώς και η οργάνωση  των εγχειρημάτων συλλογικά, συμμετοχικά, ισότιμα. Η δε καταστολή μπορεί να προσκρούσει μόνο σε μία ασπίδα: την κοινωνική και συμμετοχική αλληλεγγύη.

Ένας δρόμος μπροστά είναι η δικτύωση των εγχειρημάτων, η οποία πρέπει να βασίζεται στη συνύπαρξη και την πολιτική  στόχευση. Έτσι αλλάζει η δυναμική και η εμβέλεια τους, επεκτείνοντας τους ελεύθερους χώρους και κάνοντας το σύστημα να νοιώθει την ανάσα τους. Είναι η δυναμική μιάς πολιτικής  επιλογής που εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο ανατροπής του καπιταλισμού… Τα εγχειρήματα και τη  δικτύωσή τους πρέπει να τα δούμε ως απελευθερωτικά εργαστήρια παιδείας της κοινωνικής αναπαραγωγής και  πυρήνες παραδείγματος του πολιτικού  σχεδιασμού για μια κοινωνία των μικρών αυτόνομων κοινοτήτων.

Ασφαλώς και  τα υπάρχοντα οριζόντια εγχειρήματα ισότιμης κοινωνικής αναπαραγωγής από μόνα τους δεν μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο, αλλά και ο κόσμος δεν μπορεί να αλλάξει αν αυτά συρρικνωθούν ή καταστραφούν. Όλα καθορίζονται από  το τι κοινωνία θέλουμε, με ποια οργάνωση, θεσμούς και δομές. Όποιος τα εναποθέτει στη «μεγάλη στιγμή» ήδη έχει στρώσει το χαλί σε μια  νέα κυριαρχία, επιφυλάσσοντας στον εαυτό του μια προνομιακή σχέση μαζί της.

Daniel Chodorkoff (συνιδρυτής του Ινστιτούτου Κοινωνικής Οικολογίας, Μάρσφιλντ): Συνελεύσεις, άμεση δημοκρατία και κοινότητες μέσα σε πόλεις των ΗΠΑ.

Ο ομιλητής έκανε μία ιστορική αναδρομή στην πορεία, τη δράση και το έργο του αναρχοοικολόγου διανοητή, φιλόσοφου, ακτιβιστή Μάρεϊ Μπούχτσιν, ο οποίος πρωτομίλησε για τον ελευθεριακό δημοτισμό, τον κομμουναλισμό, την κοινωνική οικολογία. Ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στα σημερινά παραδείγματα που καταγράφονται σε μικρές πόλεις ή γειτονιές μεγάλων πόλεων στις ΗΠΑ, όπου λειτουργούν συνελεύσεις  κατοίκων που αποφασίζουν για τα δημοτικά πράγματα: από το μικρό Μάρσφιλντ στην βορειοανατολική πολιτεία των ΗΠΑ έως τη Νέα Υόρκη και το νότιο Μανχάταν. Έχουν γίνει καταλήψεις εγκαταλελειμμένων κτιρίων, με τη δημιουργία συνεταιριστικών σπιτιών και αναπτυχθεί κοινότητες. Όλα αυτά λειτουργούν με βάση τις διαδικασίες της άμεσης δημοκρατίας. Τώρα είναι η ώρα να μιλήσουμε για τις ίδιες αρχές και στα μεγάλα σχέδια της οικονομίας.

Havin Guneser (Υπερασπίστρια των δικαιωμάτων των γυναικών και των δικαιωμάτων των Κούρδων, Αμβούργο): Αγώνες στη Ροζάβα και δημοκρατικός συνομοσπονδισμός, κοινωνική οικολογία, κομμουναλισμός,  κατάσταση μη-κράτους.

Η ομιλήτρια αναφέρθηκε στον εγκλωβισμό των Κούρδων μέσα σε τέσσερα κράτη (Τουρκία, Συρία, Ιράκ, Ιράν), ως αποτέλεσμα της τάξης πραγμάτων μετά τους δυο παγκοσμίους πολέμους. Τόνισε τους αγώνες που διεξάγουν για την απελευθέρωση από τη σκλαβιά, από το  ένοπλο του ΡΚΚ έως σήμερα, μνημονεύοντας ιδιαίτερα το ρόλο της γυναίκας και αναλύοντας το σκεπτικό των Κούρδων κατά της πατριαρχίας ή μάτσο πρότυπο του άνδρα, ως μέσο κυριαρχίας, χειραγώγησης, πολέμων.

Ακολούθως επισήμανε τις αρχές συγκρότησης του κοινωνικού μοντέλου που προωθούν στη Ροζάβα της Βόρειας Συρίας: κοινωνική δημοκρατία, ελευθερία, οικολογία, κομμουναλισμός. Όπως είπε, ο ηγέτης του ΡΚΚ Οτσαλάν διδάχθηκε από τον Μπούχτσιν τον δημοκρατικό συνομοσπονδισμό, την θεωρία του μη-κράτους, τη ριζοσπαστική δημοκρατία και την άμεση συμμετοχή. Ο καπιταλιστικός μοντερνισμός κυριαρχεί σε τρείς τομείς: την ιδεολογία, την οικονομία και την αυτοάμυνα. Σε αυτά κληθήκαμε να απαντήσουμε και το κάνουμε, τόσο στη Ροζάβα (Β. Συρία) όσο και στο Μπακούρ (νοτιοανατολική Τουρκία). Με τις κομμούνες, τις κολεκτίβες, τις συνελεύσεις, τα συμβούλια.

Να σημειωθεί ότι στη συζήτηση που ακολούθησε, η ομιλήτρια απέκρουσε τα περί των Κούρδων της Βόρειας Συρίας ως συμμάχων των Αμερικανών, ενώ σχετικά με το επικείμενο δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία του ιρακινού Κουρδιστάν είπε ότι αυτό είναι επιλογή της κυβερνώσας τάξης στο Βόρειο Ιράκ υπό τον Μπαρζανί.  Ενώ ανήγγειλε τη διεξαγωγή τον Οκτώβριο τοπικών εκλογών στα καντόνια της Ροζάβα –της αποκαλούμενης Ομοσπονδία της Βόρειας Συρίας.

ΠΟΡΕΙΑ ΔΕΘ: Σάββατο 9/9, στις 17:00, στην Καμάρα: Το μπλοκ της άμεσης δημοκρατίας συμμετέχει στην πορεία ενάντια στα μεταλλεία χρυσού που καλεί η Ανοιχτή συνέλευση αλληλεγγύης στους αγωνιζόμενους διωκόμενους ενάντια στην εξόρυξη χρυσού.

Φωτό από το μπλοκ της Καμάρας στις διαδηλώσεις στη ΔΕΘ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μαζικότατο το μπλοκ της ανεξάρτητς ταξικής πορείας στη ΔΕΘ  το Σάββατο 9/9/2017